Modeconcern Didi is failliet verklaard. De verkoper van dameskleding met 81 winkels had maandag uitstel van betaling verkregen. Een dag later is echter het doek gevallen voor de modeketen.
De winkelketen beschikt over 350 voltijdbanen. Het precieze aantal medewerkers was de curatoren van het bedrijf onbekend.
De winkels blijven voorlopig open, terwijl wordt gewerkt aan een doorstart. Het is nog onduidelijk of de webwinkel, die al dicht was, weer open gaat. Daarover is nog geen beslissing genomen.
Het bestuur van Didi had uitstel van betaling aangevraagd, in de hoop een koper te vinden voor de keten. De financiële situatie bleek evenwel slechter dan gedacht. Als reden voor de financiële problemen wijzen de curatoren op “de grote concurrentie, onder meer van internet”.
Didi is niet de enige damesmodeketen die het moeilijk heeft. Eerder deze week maakte het Belgische modeconcern FNG bekend het merendeel van de winkels van Steps en alle winkels van Promiss te gaan sluiten.
Retail: van fysieke kledingwinkel naar online
Kledingwinkelbedrijf FNG wordt na de aangekondigde sluiting van winkels van Steps en Promiss steeds meer een e-commercebedrijf. Daarnaast boort de onderneming een nieuwe bron van inkomsten aan door op vlak van inkoop samen te werken met branchegenoot E5 Mode. Dat concluderen analisten van ING.
Het Belgische FNG maakte maandag bekend 38 winkels van Steps en alle 14 filialen van Promiss te sluiten. Die ketens gaan zich vooral toeleggen op de webshops. Circa de helft van de 108 vaste werknemers van de ketens betekent verliest hun baan.
De winkelsluitingen hebben volgens marktvorsers een negatieve impact van circa 15 miljoen euro op de jaaromzet van FNG in 2020. De herstructureringskosten zouden daarnaast 2 miljoen euro bedragen en een kleine positieve invloed op de marges hebben. De voornamelijk op online gerichte strategie zorgt er uiteindelijk wel voor dat FNG tegen lagere kosten klanten kan bedienen, aldus ING.
Analisten van ING zijn bovenal positief over de samenwerking met E5 Mode, dat voor de inkoop het platform van FNG gaat gebruiken. Dit levert die laatste partij een commissie op de verkopen van E5 op, maar ook inzicht in het assortiment van het kledingbedrijf.